29 Ağustos 2008

balans ve manevra

merhaba sevgili okur,
sana hitap etme ihtiyacı hissettim bugün nedense. ister göz boyama de buna, ister yakınlık kurma çabası de, senin takdirine kalmış orası, karışmam ben.
ama şunu bilmelisin ki hitap önemli. hitap etme hakkından çok nasıl hitap ettiğin önemli. çünkü her alanda olduğu gibi burda da bi kast sistemi mevcut.
en alt basamakta siz ve sen ayrımı var meselâ. birine siz demekle sen demek arasında dağlar var. bir şahsa sen dediğiniz (hooop, ani bir form değişimi) anda önünüzde fırsatlarla dolu bir kapı açılır. meselâ "n'aber lan?" selamlama formunu o insan üzerinde kullanabilirsiniz. bunu siz dediğiniz kimselerle yapamazsınız. çünkü bakınız bu formun siz'li versiyonu henüz mevcut değil. "n'abersiniz lan?" diyemezsiniz. dahası sadece "n'abersiniz?" bile diyemezsiniz, tuhaf çünkü. emir kipi kullanamazsınız, anca rica edersiniz. koluna, burnuna, kafasına falan sebepsiz yere dokunamazsınız, çarpar. canını sıkamazsınız, patlar. tahammül bekleyemezsiniz çünkü, bu da kurallara aykırı.
işte bu yüzden siz'den sen'e geçmek eğlencelidir. tam tersi hoş değildir, zaten pek yaygın da değildir.
sen'den canım cicim tatlım'a geçişse tadından yenmez.
tabi bu mevzuda karşı tarafın tepkisi mühimdir. kimse kafasına göre tek taraflı belirleyemez bir ilişkinin yakınlık eşiğini. "nasılsınız hanfendii, istirham ederim?" diyen birine "ay iyiyim şekercim, senden vats ap?" den-mez. kafa atarlar alimallah.
işte böyle böyle kadirşinas okur.
ben önemsiyorum bunları. hani herkes yerini bilsin (bkz. seçkinci devletçi insan modeli) demek isterdim ama öyle değil.
arada duvarların yıkılmasına bayılırım ben. biri çıksın, hitaplar sözlüğümü biraz karıştırsın, sayfaları birbirine katsın isterim. çünkü bu da ayrı bi derinlik evet.

daha fazla konuşmuyorum tamam.

son bi şey: ben var yaaaaaa, o hediyemi aldım haberin olsun canım okur. hem de tahmin ettiğimden de önce. dün gece. istiklâl'de yürürken vitrinde afişi görüp duralayınca, işte beklediğimiz an diye fısıldadığım için.
mösyö'ye buradan teşekkür götürsün kısa pantolonlu fötr şapkalı cinler...

Hiç yorum yok: